شناسهٔ خبر: 31678 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رییس کمیسیون عمران مجلس:

افزایش توجه مجلس به ریل با توسعه خطوط و همکاری‌های بین‌المللی راه‌آهن/ آینده راه‌آهن ایران را روشن می‌بینم/شهرداری‌ها برای تامین منابع مالی به فروش تراکم روی آوردند

محمدرضا رضایی‌کوچی رضایی کوچی ضمن تاکید بر لزوم کمک دولت از طریق ارائه تسهیلات ارزان قیمت به انبوه سازان برای خروج بخش مسکن از رکود، درباره راه‌آهن نیز گفت: با ورود جدی راه‌آهن کشور به موضوع توسعه دوخطه‌ها و همچنین توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی، توجه دولت و مجلس به آن بیش از گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به رویکرد مجلس و این کمیسیون نسبت به حمل‌ونقل ریلی اظهار داشت: با ورود جدی راه آهن کشور به موضوع توسعه دوخطه‌ها و همچنین توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، توجه دولت و مجلس به آن بیش از گذشته است

رضایی کوچی افزود: با توجه به بهره‌وری بالا در بخش ریلی و همچنین کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، مجلس ورود جدی به مباحث مختلف ریلی داردوی با بیان اینکه در تخصیص منابع مجلس و دولت خوب عمل نکرده است، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه منابع خوبی را برای حوزه ریلی پیش بینی کردیم.

رئیس کمیسیون عمران گفت: در صورتی که دولت منابع کافی را اختصاص دهد، شاهد حرکت‌های قابل توجهی در صنعت ریلی خواهیم بود.

نماینده مردم جهرم یادآور شد: به آینده راه‌آهن کشور خوشبین هستم و در خصوص اصلاح ساختار راه‌آهن تلاش‌هایی را خواهیم کرد.

محمدرضا رضایی که در نشست مشترک کمیسیون عمران مجلس و مدیریت شهری قزوین، شرکت کرده بود درباره وضعیت مسکن نیز گفت: برای خروج بخش مسکن از رکود، باید شاهد ارائه تسهیلات ارزان قیمت از سوی دولت به انبوه سازان باشیم.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد اقتصاد کشور وابسته به حوزه مسکن است، یادآور شد: در این حوزه از وضعیت خوبی برخوردار نیستیم و باید برای خروج از وضع موجود نهایت تلاش خود را به کار گیریم.

رضایی ادامه داد: به منظور بررسی راه‌های خروج رکود مسکن از طریق تزریق منابع مالی در قالب تسهیلات، نشستی از سوی این کمیسیون با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک مسکن در هفته گذشته پیش‌بینی شده بود اما به دلیل وقوع سانحه ریلی در سمنان، این جلسه به تعویق افتاد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای اجرای طرح های عمرانی، اضافه کرد: هم اکنون بار سنگینی به منظور اجرای طرح های عمرانی با وجود محدودیت های مالی و اعتباری بر دوش دولت قرار دارد که با ادامه این وضع شاهد به نتیجه رسیدن برخی از طرح‌ها نخواهیم بود.

رضایی با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های بخش خصوصی به شکل مناسبی برای اجرای طرح های عمرانی، به جز اجرای طرح‌های جاده‌ای به خوبی بهره‌مند شویم، افزود: کمیسیون عمران مجلس تلاش دارد تا خلاءهای قانونی و موانع پیش روی بخش خصوصی برای در اختیار گرفتن اجرای طرح های عمرانی را برطرف کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر حجم بالایی از فعالیت‌های عمرانی کشور از سوی شهرداری‌ها دنبال می‌شود، ادامه داد: با توجه به تامین بیشتر درآمد شهرداری‌ها از حوزه ساخت و سازها، طی سال های گذشته با ایجاد رکود در این بخش شاهد کاهش درآمد آنها در این حوزه بوده‌ایم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این وضعیت موجب شده تا شهرداری ها برای تامین منابع مالی خود به کسب درآمد از طریق فروش تراکم و درآمدهای کمیسیون ماده ۱۰۰ روی آورده که انجام آن نیز مطلوب خود آنها نیست.

رضایی در پایان اضافه کرد: انتظار داریم دولت هرچه سریع تر لوایح مدیریت واحد شهری و درآمدهای پایدار آن را به مجلس ارسال کند تا با بررسی آنها و تبدیل آن به قانون از سوی مجلس، شاهد رفع بسیاری از مشکلات شهرداری ها از جمله در حوزه تامین درآمدهای پایدار برای مدیریت های شهری باشیم.

اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی امروز؛ چهارشنبه به قزوین سفر کرده‌اند.

نظر شما